3 tips för att sticka ut som frilansare

Vad kan jag komma med som ingen annan kan? Hur blir jag någon som sticker ut från mängden? Och varför skulle de välja mig framför någon annan?


Dåligt självförtroende som skribent eller frilansare i början av ens karriär är något som är mycket vanligt. Du står på rangliga ben och ska ta dina första steg. Lite som Bambi på hal is. Men att sticka ut från mängden är inte så svårt som det kan verka. Häng med och ta del av tre tips för hur du går från Bambi – till skogens konung.



  1. Våga ringa. När vi som frilansjournalister skickar in våra artikelidéer till magasinen och tidningarna, gör vi det i mejlform. Men vad göra om vi inte får något svar? Risken är ju faktiskt stor för att vårt mejl drunknar i redaktörens inkorg. Ge det några dagar – påminn via mejl igen. Och sen ringer du! Att våga lyfta luren och hänvisa till en artikelidé du skickat är ett sätt att sticka ut. Du skapar en relation till redaktören och kan faktiskt få svar direkt.

  2. Experimentera. Som huvudmentor på Journalistakademien med mängder av framgångssagor som jag medverkat till (våra studenter har sålt artiklar och reportage till mer än 60 magasin) – brukar jag förespråka korta och koncisa pitchar. Vinkeln först. Inget mer om dig själv som person, om det inte är relevant. Men ibland måste man våga experimentera. Som en av våra studenter, som avslutade sitt mejl med en redaktör genom att på ett humoristiskt sätt i bara några meningar beskriva vad hon är expert på här i livet. Bland expertområden fanns att bo i bonusfamilj och gå i parterapi. Sagt och gjort – redaktören blev charmad och bad henne om en artikel om just parterapi.

  3. Vänd upp och ner på ämnen. Ett sätt att sticka ut är att såklart inte skriva om precis samma sak som alla skriver om. Skriver alla om någon ny hälsotrend? Då kanske du kan vända på ämnet och skriva om det fast "tvärtom"? Två konkreta artiklar som två tidigare studenter sålde in var en om smoothies som INTE är bra för magen och en artikel om att mindfulness kan vara bullshit. Typiska ämnen där man vänt upp och ner på något allmänt vedertaget och gjort sin egen grej och vinkel på ämnet.


Mer om udda vinklar och vad en bra pitch är pratar vi mer om i våra webbinarier på Journalistakademien.


Varmt välkommen till oss – om du inte redan är en i gänget!





Ansök om en plats idag: