Katarina sålde mer än 30 artiklar på bara några månader

Femina, Hemmets veckotidning, Land, Året Runt, Senioren, Aller Trädgård, Icakuriren, Sjöfartstidningen och SvD Junior. För att nämna några. Katarina Schläger har under och efter vår utbildning sålt artiklar till många olika tidningar. Hennes styrka? Målmedvetenheten – och att aldrig ge upp.



Vad har du för bakgrund?

Jag är florist och har jobbat i en handelsträdgård i 17 år. De senaste fyra åren var jag marknadsansvarig, med ansvar för annonsering, sociala medier och event.

Hur har ditt skrivintresse sett ut genom livet?

Som ung hade jag många brevkompisar, både från Sverige och andra länder. Brevbäraren sa en gång att ”Katarina har mest post på hela gatan”. Så det var väl någonstans där skrivandet började. I slutet av 90-talet gick jag en kort utbildning i Stockholm. Service, media och kommunikation hette den. Då återupptäckte jag glädjen i att skriva, och jag märkte att jag var duktig på det.

Senare i livet har jag skrivit lite sporadiskt. Några texter för föreningar, helt ideellt, och ibland en sångtext. I mitt jobb som marknadsansvarig skrev jag texter dagligen, både kortare och längre.

Vad fick dig att anmäla dig till vår utbildning?

Jag minns att jag såg ett inlägg om kursen på Instagram, och jag sparade det utan att riktigt veta varför. Flera månader senare hade jag börjat fundera på att byta bana och få nya utmaningar. Då kom jag att tänka på inlägget om kursen, läste mer om upplägget och bestämde mig för att här är det: frilansjournalist – mitt nya yrke!

Jag valde att säga upp mig från min anställning, och kombinerar nu skrivandet med att jobba på reklambyrå tillsammans med min man. Jag är medveten om att det kommer att dröja innan allt rullar på och läget är stabilt. Men jag har en bra känsla i magen, och tror att min målmedvetenhet och mitt nötande kommer att löna sig.

Hur har kursen varit?

Väldigt konkret och bra med handfasta råd och uppgifter. Man antas kunna skriva skapligt, men resten av hantverket får man lära sig steg för steg. Hur disponerar man en artikel, vilka typer av artiklar finns det, vad är vinkel och krok, och hur i all världen säljer man en sin reportageidé till en redaktion.

Jag älskar det personliga i utbildningen. Ni är genuint engagerade, och låter mig känna att ni är angelägna om att jag ska lyckas. Jag tacksam för alla goda råd, pepp och stöd.

Du har fått sålt flera artiklar – hur var det att få JA första gången?

Innan jag började kursen hade jag fått ett reportage publicerat i en liten lokal tidning. Det var en bra start, men när jag sålde min första artikel till ett av de stora magasinen – då fick jag en riktig kick. Jag läste mailet från redaktören och var beredd på ett nej. Men det stod JA! Jag och hoppade upp och ner av av glädje. Och inte bara glädje. Lättnad. Jag är på rätt spår. Någon vill köpa det jag har skrivit. Folk ska läsa mitt reportage.

Vilken artikel som du själv skrivit har berört dig mest?

Det var en enkel fråga. Jag har skrivit ett väldigt personligt reportage om min pappa. Han har Alzheimers sjukdom och har mist många förmågor under sin sjukdomstid. Men det finns något som fortfarande är intakt. Kärleken till musik. Artikeln har inte fokus på sjukdomen, utan på det faktum att pappa fortfarande kan spela gitarr, trots att han är sjuk. Den publicerades i tidningen Land, och jag blir tårögd varje gång jag läser slutet på den artikeln.

Vilka magasin och tidningar har du sålt till?

Jag har fram till november 2022 sålt mer än 30 artiklar till följande magasin och tidningar: Femina, Sändaren, Allas, Allers, Bohuskuriren, Hemmets Veckotidning, Land, Året runt, Senioren, Kvällsstunden, Sjömannen, Sjöfartstidningen, SvD Junior, Aller Trädgård, Svensk Fisknäring, På Kryss och Icakuriren. Flera av artiklarna är inte publicerade än. Ibland är det väldigt lång pressläggning.

Hur tycker du att ditt skrivande har utvecklats sedan du började hos oss?

Jag har förstått vikten av att ha en tydlig vinkel. Intressanta historier och människor snubblar jag över hela tiden, men jag har lärt mig att inte skriva för allmänt, utan bestämma mig för en vinkel och hålla mig till den.

Sedan är det själva bygget av en artikel, med alla dess olika delar, som jag nu tycker att jag har fått bra kläm på. Att strukturera upp materialet, alltifrån rubrik och ingress till brödtext och mellanrubriker, för att slutligen sy ihop säcken på slutet.

Vad är det bästa med att vara frilansjournalist?

Friheten – att styra sin tid. Jag har inte färre arbetstimmar nu än tidigare, men jag väljer själv när jag vill jobba. Det handlar om både frihet och ansvar. Jag är min egen arbetsledare.

Och jag kan välja var jag vill ha dagens arbetsplats. Det varierar mellan hemmakontoret, reklambyrån, trädgården, ute i naturen eller på annan ort. Flexibiliteten – jag älskar den.

Vad är det svåraste?

Att sälja är en arbetsuppgift som är ganska svår. Den kräver att jag tror på mig själv och min idé, tid och massor av tålamod.

Vilka råd vill du ge andra aspirerande skribenter?

Våga satsa! Du kanske inte måste säga upp dig, som jag valde att göra, utan testa skrivandet vid sidan om. Men detta var rätt sätt för mig.

Ett annat tips är att vara noggrann med att notera vem man har skickat sina reportageförslag till. Det blir med tiden väldigt många, och omöjligt att komma ihåg.

Mitt viktigaste råd är att inte ta det personligt när du får ett nej. För det blir riktigt många avslag, lita på det. Jag brukar tänka att mitt förslag passar inte just nu i den här tidningens mix. Sedan laddar jag om och skickar mitt förslag till en ny redaktör. Tusen tack, Katarina – vi är så stolta över dig och din framgång. Lycka till!





Vill du också kasta loss och starta din karriär som frilansjournalist?


Ansök om en plats till vår utbildning redan idag: