Vad är egentligen en hook eller krok?

Har du någonsin hört talas om en hook eller en krok i frilanssammanhang? Eller vandrar tankarna till när du och farfar var ute på sjön och fiskade abborre?


Det ska inte handla om några abborrar här, men väl om andra krokar.


En krok, i frilanssammanhang, är precis som i fiskevärlden ett mycket användbart redskap (och där slutar mina fiskekunskaper).


När du skriver en artikel, blir dina chanser att sälja texten så mycket större om du "hänger upp det på något". Alltså på en krok.


Här är några artikelidéer, som jag kom på nu på stående fot, med en påhittad krok till varje:


- Sandra har kämpat i två år mot bröstcancern. Krok: Det är bröstcancerns månad, oktober.

- Arne bor i husvagn för att spara el. Krok: Rusande energikostnader och inflation.

- Lisa har bakat världens största kanelbulle. Krok: Kanelbullens dag.

- Därför ska du följa ditt stjärntecken. Krok: Astrologins dag firas.



Förstår du grejen? Alltså att du bör sträva efter att hitta en ingång, en relevans i din idé. Enklast är att ställa dig själv frågan: Varför är min artikel eller reportage intressant just nu?


Kan jag hänga upp det på en händelse? En aktuell bok? En ny rapport? Hur du grillar abborre bäst, är mer intressant att läsa om, om en kändis nyss släppt en bok om ämnet och du intervjuar henne eller honom ute i fiskebåten.


En krok, eller ingång, kan också vara att tänka magasin. För en nischad tidning, säg en tidning som handlar om textilier, så kommer ett personporträtt på en man som stickar och syr på ett speciellt vis alltid vara intressant. Medan samma artikel behöver något mer för att vara intressant i ett allmänt magasin.


En artikel om Gunnar som har sjuttio hästar kan vara intressant för ett hästmagasin utan en krok, medan du för ett allmänt magasin skulle behöva något mer – alltså den där kroken eller hooken, som gör att det blir intressant JUST NU.


Så, vad har vi lärt oss? Att leta relevans! Öva upp nyhetskänslan. Scanna närmaste tidning, så kommer du hitta en massa krokar :-)


Goda vibbar från Lotta och teamet på Journalistakademien

PS. Klicka här för att ansöka om en plats till vår onlineutbildning.