Du har skrivit en artikel eller funderat ut en (helt briljant) idé – och nu är det dags för det där pirriga. Alltså att kontakta magasinet eller tidningen och pitcha din artikel. Men vem ska du kontakta? Och hur ska det ske?
I dagens blogg får du alla tips du behöver för att se till att du verkligen vänder dig till rätt person med rätt sak.
Att pitcha innebär att sälja in någonting – och det ska göras kortfattat, så att den som lyssnar snabbt blir övertygad om att det du vill sälja in, är något de inte vill vara utan.
Pitchandet är en hel konst, och kan göras på många sätt. Om vi dock håller oss till vår gebit frilansjournalistiken, säljer vi oftast in våra artikelidéer eller får in foten på ett magasin eller en tidning genom att skriva ett så kallat pitchmejl.
Det finns många fördelar med att skriva en pitch (istället för att dra den muntligt). Mejlet kan du revidera och vässa in absurdum tills det riktigt sitter. Du har också allt svart och vitt när du väl får svar – om eller när du får JA är det bra att ha detaljerna överenskomna skriftligt.
Men vem ska du kontakta?
I huvudsak är det redaktionschefen eller editionschefen som har ansvar för innehållet i magasinet eller tidningen. Chefredaktören har i regel helhetsansvaret för frågor om strategi, personalfrågor och så vidare. På mindre tidningar, när det inte finns en redaktionschef, då är det istället chefredaktören du ska höra av dig till.
Kontakta aldrig en info- eller redaktionsmejl. Den läses av alla... och ingen! Se till att höra av dig till rätt person – eller den redaktör som har hand om just det ämnet du skrivit om. Leta kontaktuppgifter genom att kika under "Kontakta oss" på magasinets hemsida, titta på redaktionssidan i pappersmagasinet eller googla till exempel "magasinets namn + redaktionschef".
Här är redaktörerna på Land och på deras sida står det mycket tydligt vilken redaktör som jobbar med vilka ämnen. Då hör jag av mig till ansvarig redaktör istället för en redaktionschef (då de inte verkar ha någon):
Tidningshuset Aller media, däremot – har editionschefer vars mejladresser de skrivit ut på hemsidan:
Ibland kräver det hela lite detektivgöra, då vissa magasin inte skrivit ut vem som är redaktionschef. Personligen letar jag då upp (googlar mig fram till) – första och bästa redaktör på tidningen, och hör av mig och frågar vem man ska ta kontakt med om man har en artikel.
Ta på dig detektivglasögonen om det är svårt att vaska fram ett namn – för knepet ligger i att verkligen höra av sig till rätt person för att maximera chanserna för ett efterlängtat JA.
Varmt lycka till!
Goda vibbar Lotta och team Journalistakademien
Lust att prova vingarna som frilansjournalist? ⭐ Skriv om ämnen DU tycker är spännande för de magasin du gillar. ⭐ Få friheten att jobba var som helst, när som helst. ⭐ Sveriges magasin och tidningar behöver tusentals artiklar varje månad, av dig också!
Vi ger dig utbildningen du behöver för att lyckas – på superkort tid.
Redo att komma igång? Läs mer om oss och boka ett samtal med vår studievägledare idag.
Komentar