top of page

Vilka drömkunder har du i år?

Inför varje nytt år specar jag tydligt i ett Excel-dokument vilka DRÖMKUNDER jag har under året.

Utan den där fliken tror jag faktiskt inte att vissa uppdrag och texter hade blivit skrivna.



Vi tar ett exempel. Förra året stod en gammal goding där i spalten, Dagens industri. Jag har försökt sälja in texter till dem tidigare, fått trevliga svar, men aldrig ett rungande ja.

Så dök ett möjligt jobb upp och jag var nära att skicka idén till en kund jag precis hade skrivit för.

Men – innan jag tryckte på skicka-knappen sneglade jag mot drömkundsspalten. Där stod “Dagens industri” och riktigt sken. Såklart jag skulle testa till dem först. Så jag skickade!


Och fick ett svar – JA!


Snart är reportaget i tryck och är en av mina bästa skrivupplevelser från förra året.


Jag är övertygad om att jag aldrig hade skickat det där säljmejlet om jag inte noga hade specat ATT jag ville jobba för dem.


I år har jag skrivit ned en ny drömkund. Det fina med den här kunden är att den själv hörde av sig till mig i veckan. Möte på gång!

Nu står den kunden markerad i rött. Prio. Svår att missa.


Maja-Stina på reportageresa för Di. Foto: Alessandra Pellegrino


Vem vill du inte missa att höra av dig till under året?


Goda vibbar från Maja-Stina & team Journalistakademien


PS. Är du nyfiken på vår utbildning i frilansjournalistik? Klicka här för att ansöka om en plats.

bottom of page