top of page

6 tips för att få JA från redaktören

Du har aldrig blivit publicerad förut och nu vill du att redaktören ett mejl bort ska svara: “JAAA!” i vändande mejl när han eller hon läst din pitch.



Hur ska det gå till? Jo, här gäller det att göra såsom med alla affärsidéer:


1. Tro på din idé Om du inte gör det kommer aldrig redaktören att göra det.

2. Var påläst Om du inte har koll på kunden/magasinet som du säljer in till märks det direkt. Kan du istället hjälpa redaktören att peka ut var i magasinet, under vilken “vinjett” som det kallas, som idén är tänkt så visar du inte bara att du är påläst utan har klurat ett steg längre.

3. Läs din pitch högt Om du snubblar på knasiga ordföljder i din pitch kommer redaktören också göra det. Om du inte riktigt kan beskriva kortfattat varför din idé är så otroligt bra kan inte redaktören heller förstå det. Läs pitchen högt och kapa en massa onödiga ord och info. Flera meningar om dig själv kan exempelvis raderas. Här ska artikelidén vara i fokus!

4. Teasa lite Om du redan har fått ett smarrigt citat från din tänkta intervjuperson – ta med det i pitchen. Du ska kittla redaktören till mer läsning.

5. Le när du skriver “Varför ler du så?” frågar ofta min familj när jag sitter och mejlar. Jag gör det inte självmant, men det blir spontant så när jag ska skriva till någon – jag vill liksom vara lika trevlig som om jag hade pratat med personen eller hade redaktören framför mig. (Självklart kan jag också se djupt bekymrad ut när jag mejlar om något tyngre ämne – och då frågar familjen vad som har hänt!) Och kanske viktigast av allt:


6. MEJLA! Så många roliga, spännande, intressanta, kluriga och fantastiska idéer som fastnar i idékläckarens huvud. Där gör de ingen nytta – låt dem få möta världen!






Boka ett samtal med oss här och ta reda på om vår utbildning passar dig:


Vår unika onlineutbildning lär dig allt du behöver veta för att kunna frilansa för magasin och tidningar – och börja jobba direkt!

bottom of page