top of page

Den sensationella journalistiken

Har du hört talas om sensationsjournalistik?


Sensationsjournalistik är begreppet som används för att beskriva den trend som utbreder sig inom journalistiken där allt handlar om att sälja mer – och att få mer klick.


För hur får man någon att klicka på ens artikel på nätet i det konstanta mediebrus som råder? Och bland alla magasin och tidningar i kiosken, hur gör du som redaktör för att din tidning ska sticka ut och blir köpt?


Det är i skuggan av den konstanta utsattheten för nya intryck och enkelheten med att bara klicka vidare (ja, du kanske själv har Tinder...) som sensationsjournalistiken vuxit fram. Som ett svar på den enorma informationsmängd vi möts av dagligen.


Tidningarna och magasinen MÅSTE krydda – och det rejält, för att få klick.


Sett på nätet just nu: Stenbecks miljonarv gav ångest: "Blodspengar" Svensk sperma säljs – utan att föräldrar vet Elräkningschock hotar byn utan offerkofta

Då blir ENDA luckan i den norska snömassiven


Allt måste gå att sälja, så har det alltid varit. Oavsett i vilken bransch du verkar som livnär sig på produkter eller tjänster – måste du håva in pengar. Inga konstigheter. Och när trycket blir allt högre måste din produkt bli bättre.


Vad det har inneburit för journalistiken? Att du måste vässa dina rubriker och ingresser lite extra. Hitta superlativen, de starka orden och "knorra" till din teaser så att mottagaren köper det du skrivit om. Du behöver jobba med motpoler och krydda ditt budskap så till den gräns att det uppstår en smakexplosion i munnen.


Men var går gränsen mellan kryddad sanning och överdrift – och rentav lögner?


Och vart på vägen försvann den viktiga grundbulten att verka för transparens och sanning? Är vi fortfarande sanna om vi sminkar grisen till oigenkännlighet?


Mja, jag tycker att det sensationella går till överdrift. Nog att vi ska vässa våra rubriker och ingresser och plocka fram det göttigaste av det göttigaste. Vi måste vinkla och sälja in våra texter med rubrik eller ingress som är som en skön trailer för en film. Men när dina texter bara handlar om att få klick och du faktiskt överdriver ditt innehåll – då vet jag inte om jag respekterar dig längre.


Comments


Vår unika onlineutbildning lär dig allt du behöver veta för att kunna frilansa för magasin och tidningar – och börja jobba direkt!

bottom of page