Du har 30 sekunder på dig... från och med... NU!!!
Ja, vad skulle du säga om du hade 30 sekunder på dig att berätta varför just DU är den perfekta personen för drömjobbet?
Eller varför du är den perfekta personen att vinna 30 miljoner kronor? Nog skulle du vässa vad du skulle säga. Precis så är det med pitchandet av artiklar och idéer till magasinen.
Du ska framhäva, på ett så perfekt sätt du kan, varför just din artikelidé passar som handen i handsken för magasinet.
För att få ett JA.
För att bli utvald.
När jag skriver det här inlägget är jag precis klar med mina förberedelser inför pitchträningen på vår utbildning i frilansjournalistik. Pitchträningen håller vi en gång i månaden i form av ett webbinarium, dit våra studenter på förhand kan skicka in sina pitchar. Jag är således deras live-redaktör och ger min feedback på deras pitchmejl, avsedda för redaktionerna.
Vad brukar jag säga? Jo, det viktigaste är att hålla sig kort. En bra pitch är vässad i sina formuleringar, den är kort och koncis och berättar övertygande om det viktigaste – din vinkel och plan framåt.
Inga långa essäer om vem du är, vad du tycker om att äta till frukost och vart din drömresa skulle gå. Snaaaaark – ingen bryr sig!
Säg kort ”hej” och presentera dig, sedan går du raskt vidare till att beskriva din artikelidé. Vad är din vinkel, har du någon krok, vilka ska bli intervjuade och varför är den intressant.
Allt annat är IRRELEVANT.
Övertygande. Ödmjukt. Och du ska veta på förhand att din idé passar för målgruppen. Du är påläst.
Då så, det var en lektion i pitchande.
Psst... glöm inte att skicka med dina kontaktuppgifter i ditt pitchmejl. De måste ju veta hur de får tag på dig och vem du är :-)
Vill du veta mer? Välkommen att hoppa på vår utbildning och lära dig allt om sälj och pitchande – en mycket viktig del i en frilansares liv!
Boka ett samtal med oss här:
Comments