top of page

Klarar din text SO WHAT-testet?

Idag gästas bloggen av vår kära kursgrundare Vivian Songe.


Vill du skriva en artikel som träffar mitt i prick, både hos redaktionen och hos tidningens läsare? Eller ett blogginlägg som träffar rakt i hjärtat på publiken du önskar nå?



Då gäller det att komma till poängen med en gång. Annars är det bara klick.. Bort med mejlet – eller vidare online. Om den som läser blir uttråkad eller inte förstår vad det handlar om – är det kört. Därför måste du göra SO WHAT-testet först.


Testa din idé i förväg

Som den australiensiska frilansjournalisten och kursinstruktören Sue White en gång sa: "Låt inte redaktören ställa frågan: SO WHAT".


Vi håller helt med henne. Ställ frågan själv i förväg.


Ju fler "SO WHAT" du har frågat dig själv, desto bättre testad är din idé. Vill du se hur?

Låt oss säga att du har en story i åtanke som du vill föreslå för en redaktör. Gör först ett litet 3-minuters spel först, där du testar konversationen i ditt huvud.


Jaha, SO WHAT?

Såhär kan till exempel en konversation gå (om du ska använda texten på en blogg tänker du istället att det är dina bloggläsare som är redaktören):


Du: Jag har en jättebra artikelidé!

Redaktören: So what?

Du: Om mindfulness.

Redaktören: So what?

Du: Jag hörde någon prata om att mindfulness är populärt nu för tiden.

Redaktören: So what?

Du: Det finns många som sysslar med det, många som jag känner åtminstone.

Redaktören: So what?

Du: Det ska tydligen kunna påverka andra delar av livet.

Redaktören: So what?

Du: Jag hörde till exempel om en idrottare som använt mindfulness för att prestera bättre i tävlingar.

Redaktören: So what?

Du: Jag kan ringa den här idrottaren och höra om hon skulle vilja berätta sin historia och sedan kan jag också intervjua en mindfulness-expert.

Redaktören: Då börjar det likna en story...


“Redaktörerna vill inte ha människor som skriver något... om något.”


Kom till poängen

Fattar man poängen? För poängen är nyckelordet här. Kom till poängen med en gång!

Generella förslag på artiklar svämmar det över av i redaktionerna: "Jag vill gärna skriva något om... (infoga ämne)".


Allmänna bloggar som inte berättar om något speciellt finns det också i överflöd. Bidra inte till översvämningen. Välj ditt budskap och var specifik – och gärna unik.


1-2-3… too late

Redaktörerna vill helt enkelt ha klara och tydliga vinklar som passar in i tidningens koncept. De vill ha texter med ett budskap som du inte behöver använda ett förstoringsglas för att upptäcka.


Faktum är att du ju bara har några få sekunder på dig att fånga deras uppmärksamhet innan de klickar sig vidare.


Undvik SO WHAT-fråga.! På så sätt både säljer du mer och får fler läsare. Det gör det också mycket lättare att skriva artikeln, tro oss.


Kom till poängen – nu!


Goda vibbar från Vivian, Lotta & team Journalistakademien


PS. Vill du veta mer om vår utbildning i frilansjournalistik? Klicka här!


Kursledare Lotta Brunmark och kursgrundare Vivian Songe.




Vår unika onlineutbildning lär dig allt du behöver veta för att kunna frilansa för magasin och tidningar – och börja jobba direkt!

bottom of page