Magiska formeln för att sälja samma text två gånger

Känner du hur plånboken blir allt tunnare? Behöver du tänka smartare kring dina artiklar?


Då kommer härmed en magisk formel som visar hur du kan bli dubbelt så rik – på samma text!


En av våra studenter på Journalistakademien frågade i förra veckan om jag kunde berätta hur man gör för att sälja samma artikel flera gånger.


Alltså att du utgår från samma material för att liksom bli dubbelt så rik. :-)


Vad jag menar?


Jo, säg att du säljer en artikel till en tidning eller magasin. Och du känner att du gärna skulle vilja sälja den igen – fast till en annan tidning.


Vad ska du tänka på då?


Här kommer våra gyllene regler:


1. Aldrig konkurrerande tidning


Om du säljer samma text, eller jobbar om den – sälj aldrig samma artikel till en konkurrerande tidning eller magasin. Även om du inte har skrivit på något avtal, ser det inte bra ut om en av redaktörerna ser att samma artikel dyker upp i en konkurrerande tidning. Ajabaja! Att däremot skriva en artikel till Kattliv och sedan jobba om den lite för att sälja till DN Söndag – no worries. Inga konkurrerande tidningar.


2. Arbeta om materialet


Vi har haft flera studenter som framgångsrikt utgått från samma grundmaterial och samma intervjuer till att helt enkelt arbeta om artikeln (ny rubrik, ny ingress + jobbat om en hel del av artikeln eller bytt vinkel). På så sätt behöver de, när de säljer version nummer två av en artikel, inte alls jobba lika mycket för pengarna. Grunden finns ju där – nu ska det bara snickras om lite.


3. Var aldrig lat


Hur mycket ska du jobba om? Här är rådet att inte vara lat. Tänk dig in i rollen som redaktör... Även om Kattliv och DN Söndag inte är två konkurrerande tidningar, så är det inte superkul om redaktören på förstnämnda läser DN till söndagsfrukosten och ser exakt samma artikel. Det är som sagt var helt okej att utgå från samma grundmaterial – men gör ändå ditt jobb. Och med det menar vi, jobba om din text. Har du några citat du inte har använt i artikel nummer ett? Kan du komma på en ny ingress? Vinkla om lite? Återigen, det är mer proffsigt att jobba om artikeln än att sälja exakt samma text två gånger.



Önskar dig en fin första skrivvecka i oktober!


Goda vibbar från Lotta & team Journalistakademien

PS. Klicka här för att ansöka om en plats till vår onlineutbildning.