"Hur tar jag mig förbi det där första hindret med att våga kontakta ett magasin och pitcha? Och hur hittar jag modet att tro på mina idéer, med inställningen att redaktörerna borde slåss om att få publicera just mina artiklar?"
Frågorna kommer från en av våra tidigare deltagare, och vi vet att det är många med henne som undrar samma sak. I det här blogginlägget hjälper vi dig därför att övervinna det mentala hindret, så att du kan ta dig framåt.
Är du med? Bra, för nu kör vi!
Börja med att ta ett par djupa andetag och läs sedan vidare för att lära dig knepen och våga pitcha dina idéer till redaktörerna i landets alla magasin och tidningar.
För det första tror jag att det är smart att utgå mer från att du kommer få nej, än att du kommer få ja. Missförstå mig inte – självklart ska du tro på din idé. Jag tror bara att det är dumt att sätta för höga förväntningar, för du riskerar att bli besviken.
När jag istället utgår från att det faktiskt kan bli nej, och nej igen. Och nej ytterligare en gång. Ja, då känns pitchandet inte lika jobbigt längre. Och jag tar inte mig själv på lika stort allvar. För att jag vet om att det inte handlar om att det på något sätt är fel på mig personligen, utan det passar bara inte just nu.
Du måste också förstå att det KAN ta lite tid att få ja från en redaktion som inte känner dig sedan tidigare. I många fall kräver det tålamod, ihärdighet och ett jävlar-anamma. Många ger upp alldeles för lätt, och DET är vad som skiljer agnarna från vetet. Att orka, även i motvind.
Sänker du förväntningarna kommer det inte bli lika jobbigt att ta de där första stegen och komma igång.
Nästa sak att inse är följande: Din idé är nödvändigtvis inte dålig bara för att du får nej på den. Det kan vara tajmingen, att magasinet redan har haft en snarlik idé, att de har fyllt på förråden med din typ av artiklar... ja, anledningarna kan vara många.
Se pitchandet som ett ypperligt tillfälle att testa dig fram till vad som fungerar och inte – och sug åt dig av eventuell feedback på varför inte det blev ja denna gång.
Ju mer du vågar ta kontakt, desto mer kommer du att lära dig om branschen. Det är en del av processen. Magasinen och tidningarna kanske inte kommer sukta efter dina idéer förrän du är varm i kläderna. Eller så får du ja på första bästa idé, för att den träffade precis i nålsögat.
Jag har jobbat som journalist i mer än tio år nu och tycker, om jag får säga det själv, att jag är ganska duktig på såväl skrivande som pitchande och idéskapande. Med det sagt får jag också utstå en del nej – men jag ser till att försöka lära mig något från varje tillfälle. Eller skruva på min idé.
Nå, redo att inte ta dig själv på alltför stort allvar?
Jag skickar med en glad spark i baken – hoppas du vågar ta kontakt nu!
Goda vibbar Lotta och team Journalistakademien
Lust att prova vingarna som frilansjournalist? ⭐ Skriv om ämnen DU tycker är spännande för de magasin du gillar. ⭐ Få friheten att jobba var som helst, när som helst. ⭐ Sveriges magasin och tidningar behöver tusentals artiklar varje månad, av dig också!
Vi ger dig utbildningen du behöver för att lyckas – på superkort tid.
Redo att komma igång? Läs mer om oss och boka ett samtal med vår studievägledare idag.
Comentários